Firmy coraz śmielej i częściej korzystają z rozwiązań wideo. Szczególnie te poszukujące skutecznego sposobu na stworzenie kampanii wizerunkowej lub produktowej. Przemawia za tym tylko potrzeba „bycia na czasie”, ale też bardzo życiowa kwestia jaką jest możliwość dokładnego pomiaru skuteczności działań.[1]

Do tej pory najpopularniejszym marketingowym formatem wideo był telewizyjny spot reklamowy. Badania firmy Nielsen wskazują, ze średnio dziennie przed telewizorem spędzamy 4 godziny 16 minut i 4 sekundy. Wynik ten spada od 2015 roku.[2] 

Przekłada się to na przenoszenie kampanii marek do sieci. Należy jednak pamiętać, że to właśnie spot telewizyjny dał początek najpopularniejszym dziś formatom wideo w Internecie. Jak podaje Encyklopedia promocji i reklamy pod redakcją Smida „reklama telewizyjna jest podstawową techniką prezentacji produktu przy pomocy przekazu telewizyjnego, wykorzystującą połączenie obrazu z dźwiękiem.” 

Najczęściej trwa 15 lub 30 sekund. Po dostosowaniu wymogów technicznych, telewizyjny spot może być emitowany również w Internecie.[3] Aby podkreślić różnicę między tradycyjną reklamą wideo dedykowaną emisji telewizyjnej a formatami, z których korzysta wideo marketing, warto przypomnieć definicję samej reklamy. Jak czytamy w internetowej Encyklopedii Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie „to odpłatna, bezosobowa forma przekazu określonej informacji kierowana do społeczeństwa. Jej celem jest zachęcenie do kupna, bądź korzystania z określonego dobra lub usługi. 

Reklama rozpowszechnia i propaguje nazwę, logo i profil firmy. Informacje, jakie niesie za sobą reklama, prezentują zalety dobra, w taki sposób, by odbiorca zapragnął je nabyć.”[4] Wykorzystując dostępne rozwiązania, wiedzę i nowoczesne narzędzia, marki zaczęły modyfikować klasyczne rozumienie przekazu reklamowego z wykorzystaniem formy wideo. 

W następstwie konsumenci otrzymali treści odznaczające się prostotą wypowiedzi, brakiem nachalności, autentycznością i dopasowaniem do potrzeb. Szerokie możliwości stałych badań i obserwacji zachowań konsumenckich (nawet w czasie rzeczywistym) w wirtualnej przestrzeni proponowanych przez takie narzędzie, jak m.in. Google Analytics czy Google Trends, pozwalają dokładnie poznać oczekiwania, potrzeby i pragnienia grup docelowych, a następnie dobrać odpowiednią formułę komunikacji.[5]


[1] Raport interaktywnie.com „Marketing przez wideo i streaming w Internecie” pdf, [z dnia 20 sierpnia 2020 roku].

[2] MK, W 2020 roku wzrósł czas oglądania telewizji o 5 minut. Wydatki reklamowe spadły o 3 proc., https://bit.ly/3ApePob [dostęp 18 kwiecień 2022 rok].

[3] Encyklopedia promocji i reklamy, pod red. Smid W., Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Warszawa 2001, s. 64.

[4] Internetowa Encyklopedia Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, hasło „reklama”, https://mfiles.pl/pl/index.php/Strona_g%c5%82%c3%b3wna [dostęp 19 kwiecień 2022 rok].

[5] Stawarz B., op. cit., s. 89.

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ